,

Hva tiltrekkes de mest talentfulle av?

Dette er et veldig viktig tema for oss siden vi er veldig klar over at vi ikke kan vokse raskere enn vi klarer å få inn de beste talentene. Det er ikke nok å bare å få de inn døren, det er da den virkelig jobben starter. De beste talentene forventer en hel del av organisasjonen de jobber i, de vet at de er ettertraktet og kan sette krav. Noe som er helt på sin plass. Så hva må vi levere for å tiltrekke og beholde de aller beste? Det er spørsmålet vi tar for oss i denne artikkelen.

Det er en universell regel som gjelder for nesten et hvert selskap. Din suksess er en gjenspeiling av hvor mange dyktige medarbeidere du klarer å tiltrekke deg med lignende verdier som selskapet.

Hvis dette stemmer, da er det umiddelbart to spørsmål som dukker opp. Hva er det som er viktigst for de flinkeste og hvordan tilby det? Vi har undersøkt dette, via undersøkelser gjort i USA og sammenlignet dette med egne erfaringer. Ut fra dette har vi kommet frem til følgende liste:

  • Bedre sjef
  • Lysere fremtid
  • Større visjon

Hva betyr egentlig dette? Det viser seg at de mest talentfulle av oss ser etter noe mer enn kun å tjene mest, ha en tittel, reise, goder og mange andre ting som en kunne tenke seg.

  • Bedre sjef
    • En sjef bryr seg virkelig. Det betyr at en sjef er interessert i mer en kun jobb. En sjef må demonstrere at han/hun virkelig bryr seg om hele individet, om ens familie, interesser og hva en ser som viktig i verdenen.
    • En sjef er genuint engasjert. Du ser en indre flamme (motivasjon) og et smittsomt engasjement som gjør at en ønsker å yte sitt beste.
    • En sjef må lede godt. Ved å være sann mot sine kjerneverdier, la dem guide og vise vei i vanskelige situasjoner og avgjørelser. Være en som oppfattes som et fyrtårn og viser vei, en som står opp og gjør det nødvendige og en som tilrettelegger så andre kan skinne, vokse og utvikle seg.
  • Lysere fremtid
    • Å være en organisasjon som gjør det en kan for at medarbeidere kan vokse. Selv om det skulle vise seg å være ting utenfor ens fagfelt og gjøre medarbeideren mer attraktiv for annet arbeid i fremtiden.
    • Gi utfordrende arbeidsoppgaver, frihet og ansvar slik at en må strekke seg litt ekstra
    • Legge til rette og promotere alle muligheter både internt og eksternt i selskapet. Slik at som ønsker kan fortsette sin utvikling, vokse og nå sine mål.
  • Større visjon
    • Påse at kjerneverdiene er synlige og krystallklare slik at alle vet hva som forventes av en.
    • At selskapet har en misjon som engasjerer, som gjør at alle trekker i samme retning og fremmer tilhørighet.
    • At selskapet er om noe mer enn å tjene penger, at man gir tilbake og jobber sammen mot noe større.

Så hva gjør vi?

Vi jobber målrettet for at dette skal gjennomsyre bedriften. Det starter med ledelsen som arbeider målrettet gjennom samtaler, kurs og kontinuerlig læring for å kunne videreføre disse verdiene i alle ledd. Ingen skal være usikker eller ukjent med hvordan vi skal fremstå som bedrift. Vi har et luftig mål om være den bedriften andre ønsker å imitere. Da er vi 100% avhengig av de smarteste, beste og mest fremtidsrettede hodene tilgjengelig. Det gjør det til en meget krevende oppgave å være i ledelsen, men også utrolig givende.

Vi er en bedrift som først og fremst en bedrift som tar vare på våre medarbeidere som en familie. På den måten tar våre medarbeidere vare på bedriften, som gjenspeiler seg mot alle våre partnere. Når vi sier partnere så mener vi det som tradisjonelt blir kalt kunder og leverandører. Når vi går i gang med et prosjekt så ser vi på det som et partnerskap, hvor alle partene må hensyntas. Er du en partner av oss, så kan du være sikker på at vi har dine interesser på lik linje med våres egne. Vi jobber målrettet med langsiktige relasjoner, slik at våre partnere kjenner oss og våre medarbeidere, hva vi står for og hva de kan forvente. Transparens er viktig for oss da det skaper en felles plattform hvor vi kan stole på hverandre.

Å arbeide på denne måten gjør at våre medarbeidere føler seg verdsatt. Noe som er viktig sammen med å vite at man bidrar til noe mer enn kun en selv. Alle våre medarbeidere har blitt fortalt historien om de to murerne som ble spurt om hva de jobber med. En svarte at jeg legger murstein, mens den andre svarte at han bygger en katedral. Alle våre medarbeidere skal føle seg om de bygger en katedral, at deres innsats er meningsfylt, spennende, utfordrende og givende.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *